Както ви споменах вчера, тази седмица се поставя началото на Дните на японската култура в България.
Първата интересна демонстрация, която ще се проведе на 5 и 6 октомври от 18:30 ч. в
Националната галерия за чуждестранно изкуство, зала „Рьорих“, е превъплъщението на професионалния актьор от театър Кабуки – Оное Уменосуке. Той гостува в България, за да представи тънкостите в подготовката на грима и облеклото при превръщането му на сцената в съвършената жена.
Кабуки е сред най-известните традиционни японски сценични изкуства. Смята се, че се заражда около 1603 г., когато Окуни, служителка при шинтоисткото светилище Идзумо Тайша, започва да изпълнява ритуални танци в Киото. Те предизвикват голям интерес сред народа, но през 1629 г. Кабуки танците, изпълнявани от жени, са забранени като нарушаващи добрите нрави. По-късно, през 1652 г., поради същата причина властите забраняват и Кабуки в изпълнение на млади момчета. От този момент нататък настъпва периодът на т.нар. Яро-Кабуки, изпълнявано само и единствено от възрастни мъже.
Основни отличителни черти на театър Кабуки са женските роли оннагата, изпълнявани само от мъже, пищният грим кумадори и специфичните сценични приспособления.
След тоталната забрана жени да играят в театър Кабуки днес всички роли в театъра, в това число и женските, се изпълняват само от мъже.
За периода на съществуване на театър Кабуки – вече около 400 години – се утвърждават изпълнителски техники за пресъздаване на различни по възраст и темперамент персонажи. Всички движения на женските образи са регламентирани до най-малките подробности. Например, за да пресъздаде излъчването на млада девойка, актьорът, докато върви, измества центъра на тежестта на тялото си напред, като по този начин създава впечатлението за младост и незрялост. Ако пък актьорът изпълнява ролята на възрастна жена, той се движи по сцената, като съзнателно измества тялото си назад, създавайки по този начин усещането за тежест и улегналост. Чрез внимателно подбрани сценични движения и тънка сетивност Кабуки актьорите, изпълнители на оннагата, много често успяват да създадат толкова женствени образи, че те дори превъзхождат реалното женско поведени